salonnieres_905

New Ritual#04. The Clitoris is an Iceberg
Les Salonnières

En el seu estat conceptual, el projecte El Ritual parteix de la recerca de la història moderna de la histèria com a «malaltia de l’úter». Al segle XIX l’úter era entès com un òrgan mòbil que deambulava pel cos femení i que tenia efectes simptomàtics com l’excitació nerviosa, els atacs compulsius i la sufocació. L’òrgan sexual femení, desconegut i estrany en aquell moment, va portar a realitzar una acurada anàlisi i un estudi que explorava el cos de diferents «malaltes». Les teories desencadenants de Freud i Charcot van derivar en el domini i la medicalització del cos de la dona. Sota una mirada completament androcèntrica van derivar creences i afirmacions sobre la vagina i l’orgasme femení que avui provoquen molts interrogants.
L’estat actual del projecte ens ha endinsat en l’estudi de la uròloga Helen O’Connell de l’Hospital Royal Melbourne, que el 1998 va publicar el seus estudis sobre el veritable abast i mida del clítoris. Passant pels estudis dels investigadors francesos Dr. Odile Buisson i Dr. Pierre Földes, que el 2009 van donar al món mèdic la primera ecografia 3-D completa del clítoris estimulat. Van treballar durant tres anys sense cap finançament adequat. Gràcies a aquest estudi, s’entén que el teixit erèctil del clítoris infla i envolta la vagina; aquí s’explica com el que una vegada es va considerar un orgasme vaginal és, en realitat, un orgasme del clítoris intern.

: :

Les Salonnières som tres dones artistes que treballem juntes des de fa vuit anys.
Ens classifiquem com a artistes indisciplinars; ens agrada experimentar amb diferents formats i no ens classifiquem en cap disciplina. Confluïm entre pràctiques performàtiques, plantejaments post-feministes i pedagogia expandida. Utilitzem el cos, el moviment, la música, la subversió, el gamberrisme i la participació del públic en les nostres accions. Entenem que l’apoderament crític de la realitat social no està renyit amb la nostra facultat d’aprendre lúdicament.
Per a nosaltres, la vida és un joc. Elevem el joc a una activitat col·lectiva major, i ho utilitzem com a mecanisme per a la recreació social, apropiant-nos d’aquest segle XXI; que és el segle de la performativitat, com a dispositiu central de creació de sentit. El nostre secret és gaudir amb el que fem. El nostre art s’activa amb les persones que acompanyen les nostres accions.
Recentment, hem estat becades per BCNProducció’14, amb el projecte PROD-Couchsurfing en la categoria de projecte deslocalitzat. Hem desenvolupat projectes, performances, xerrades i col·laboracions, amb el suport de Ingravid, ACVic, Lo Pati, MACBA, DEAC-MUSAC, Fundació Antoni Tàpies, QUAM 2012, IMAC, Can Xalant, Fàbrica de Creació Fabra i Coats, Hangar, Fundació la Caixa, Agència Espanyola de Cooperació Internacional i Desenvolupament, Arts Santa Mònica, EART, Màster de Crítica d’Art de la Universitat de Girona, La Casa Elizalde, Ebent, Month of Performance Berlin, entre d’altres. Les Salonnières hem estat projecte resident a Can Xalant, Centre de Creació i Pensament Contemporani de Mataró (2007-2009), artistes residents a Experimentem amb l’Art (2010-2012) i a elclimamola, agència de projectes artístics (2012). Actualment som artistes residents a La Bonne – Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison.

www.lessalonnieres.net